MEDIOLAN - INFORMACJE PRAKTYCZNE

WITAJCIE KOCHANI!!!

W dzisiejszym poście chciałam Wam przekazać garść informacji praktycznych odnośnie zorganizowania wyjazdu do Mediolanu.

Jak już wiecie w we wtorek wróciłam z 4 dniowego wyjazdu do Mediolanu. Mediolan przywitał nas iście wiosenną aurą, wiec zwiedzanie i spacery po mieście były bardzo przyjemne. Aż nie chciało się wracać. Niestety wszystko co dobre szybko się kończy. Natomiast zawsze pozostają zdjęcia i wspomnienia :)

Jeżeli jesteście ciekawi co zobaczyć w Mediolanie – zapraszam do mojego wcześniejszego wpisu TUTAJ.

***

JAK SIĘ DOSTAĆ DO MEDIOLANU

Najlepszym i najszybszym sposobem, aby dotrzeć do Mediolanu jest samolot. Dodatkowo widoki z samolotu zapierają dech w piersiach – zobaczcie sami.

My skorzystałyśmy z oferty przewoźnika RYANAIR. Koszt biletów do Mediolanu bardzo często oscyluje pomiędzy 80 - 150 PLN w dwie strony. Grzech tego nie wykorzystać :)

Także jeżeli się zastanawiacie się czy warto pojechać do Mediolanu, odpowiedź jest bardzo prosta – WARTO! Mediolan to idealne miejsce na weekend ! Spokojnie główne jego atrakcje możemy zobaczyć w 1-2 dni :). Dodatkowo jego architektura i niepowtarzalny klimat uwiedzie z pewnością każdego. W mieście każdy znajdzie coś dla siebie. Mediolan jest idealny dla zwolenników zakupów, muzeów, architektury, mody, spacerów itp.

TRANSPORT Z/NA LOTNISKO

W celu przemieszczenia się z/na lotnisko, skorzystaliśmy z oferty przewoźnika TERAVISION, który oferuje przewozy autokarowe między głównymi portami lotniczymi w Europie, a centrami miast leżących w pobliżu. Za bilet w dwie strony zapłaciliśmy 18 euro za osobę. Rezerwacji dokonałam online (wydrukowany bilet musiałyśmy okazać przy wejściu do autobusu). Bilety rezerwuje się na daną datę i godzinę transferu. Oczywiście istnieje możliwość załapania się na wcześniejszy kurs (jak było to w naszym przypadku) w ramach wykupionego biletu. W razie opóźnienia samolotu, możemy skorzystać również z późniejszego kursu.  Czas przejazdu to ok 60 min. Bilety można kupić także na lotnisku w Bergamo lub bezpośrednio na dworcu centralnym w Mediolanie. Do Mediolanu z Bergamo można się dostać się także pociągiem. Z lotniska trzeba złapać autobus ATB, który w dziesięć minut dowiezie nas do stacji kolejowej w Bergamo (wszystkie informacje o rozkładach jazdy pociągów oraz taryfach/biletach znajdziecie - TUTAJ).

HOTEL

Hotel w którym się zatrzymałyśmy Camplus Guest Turro, okazał się idealnym rozwiązaniem. Nocleg w dość przystępnej cenie ze śniadaniem, w prostych, czystych pokojach z łazienką oraz bezpłatnym dostępem do internetu. Dodatkowo świetnie zlokalizowany, niedaleko stacji metra (linia czerwona 1 Stacja TURRO) z której bezpośrednio  można było się dostać do największych atrakcji Mediolanu. Do słynnej Katedry Duomo dzieliło nas 8 przystanków metrem i trwało dosłownie kilka minut. Rezerwacji dokonałam na booking.com.

KOMUNIKACJA

Jeżeli chodzi o komunikację miejską to Mediolan jest bardzo dobrze skomunikowanym miastem. Mamy do dyspozycji metro, autobusy, tramwaje. My poruszałyśmy jedynie metrem (jest to najszybszy sposób przemieszczania się po mieście) oraz na własnych nóżkach rzecz jasna (pierwszego dnia przeszłyśmy prawie 20 km :)). Warto też wspomnieć, iż komunikacja w Mediolanie nie jest droga w porównaniu do innych europejskich miast:) (o czym niżej).

Mediolańskie metro liczy sobie cztery linie.: M1, M2, M3 i M5. Łączą się one w pięciu punktach: Stazione Centrale, Duomo, Cadorna, Loreto oraz Zara. Sieć metra obejmuje tak naprawdę tylko część miasta, natomiast jeżeli chodzi o zwiedzanie jest ona wystarczająca. Metro, autobusy oraz tramwaje kursują od 6:00 do 24:00. Po północy możemy skorzystać z autobusów nocnych, które kursują wzdłuż linii metra (do godziny 1:00 w nocy).

Jeżeli chodzi o koszty biletów kształtują się one następująco:
  • Bilet pojedynczy 1,50 EUR - ważny 90 minut;
  • Karnet na 10 przejazdów - 13,80 EUR;
  • Bilet 24h - 4,50 EUR – ważny przez 24h od skasowania;
  • Bilet 48h - 8,25 EUR – ważny przez 48h od skasowania;
  • Bilet Wieczorowy – 3,00 EUR – ważny na nielimitowaną liczbę przejazdów w sieci miejskiej i podmiejskiej od godz.20.00 do końca serwisu komunikacji miejskiej.

My od razu po przyjeździe do Mediolanu zaopatrzyłyśmy się w kiosku w bilet 48 godzinny. Natomiast ostatniego dnia wyjazdu dokupiłyśmy jeszcze pojedynczy bilet 90 minutowy. Bilety można również kupić w automatach.

Wszelkie dodatkowe informacje o komunikacji możecie znaleźć na stornie ATM – TUTAJ. ATM udostępniła też bardzo przydatną aplikację na smartfony :)  - warto zobaczyć.
Żródło: http://www.atm.it/en/Pages/default.aspx

WYCIECZKI PO MIEŚCIE

Samo poruszanie się po mieście jest dość proste. Śmiałam się, że wszystkie drogi prowadzą do głównego punktu miasta, czyli placu z Katedrą Duomo :). Wystarczy zaopatrzyć się w mapkę miasta, bądź nawigację w telefonie. Natomiast szczerze to nie sposób się w tym mieście zgubić :).

JEDZENIE
Koszt jedzenia nie odbiega w żaden sposób od cen w innych europejskich miastach. W związku z tym, iż znajdowałyśmy się we Włoszech, obowiązkowym  punktem wycieczki było skonsumowanie  pizzy :)

Ceny pizzy w restauracjach wahają się od 8-13 EUR. Makarony 10-15 EUR, Lasagne 9-12 EUR.

Prawdziwe włoskie lody to koszt od 2,50 EUR wzwyż. Mimo, iż wzięłyśmy wersję small (2,50 EUR) lody były tak duże, że ledwo je pochłonęłyśmy :).

PAMIĄTKI

Dostępne na każdym rogu w centrum miasta. Ja z każdego wyjazdu przywożę ze sobą magnesik – tak też było i tym razem. Choć na mojej lodówce miejsce już się kurczy, to moim zdaniem jest to jedyna pamiątka warta kolekcjonowania :). Taki kicz (bo nazywajmy rzeczy po imieniu :)) jestem jeszcze w stanie zaakceptować haha. Warto też zabrać ze sobą do Polski prawdziwy parmezan, szynkę proichutto czy włoski likier cytrynowy limoncello.

CO ZOBACZYĆ? – więcej informacji we wcześniejszym wpisie - TUTAJ.

Mały update odnośnie Katedry Duomo:

Wejście do Katedry nie jest już bezpłatne (jak to było kiedyś).

Teraz najtańszy bilet to koszt: 3,00 EUR – dorośli; 2,00 EUR – dzieci.

W cenie biletu możemy wejść do Katedry Duomo, Muzeum Duomo oraz do Kościoła San Gottardo.

Zwiedzanie Katedry jest możliwe 7 dni w tygodniu od 8 rano do 19 wieczorem.
Warto również udać się na taras widokowy (TUTAJ) z którego roztacza się przepiękny widok na okolicę.
Taras widokowy jest dodatkowo płatny, a jego koszt przy wejściu schodami wynosi.:
9,00 Euro dorośli; 4,50 Euro dzieci w wieku 6-12 lat; dzieci do 6 lat – bezpłatnie.
Wjazd windą to koszt: 13,00 EUR - normalny oraz 7,00 EUR - ulgowy.
Taras widokowy jest otwarty w 7 dni w tygodniu w godzinach od 9:00 rano do 19:00 wieczorem.

Jeżeli planujecie zwiedzić katedrę, warto dokonać rezerwacji biletów on-line. Przy kasach jak i do wejścia do katedry ustawiają się straszne kolejki.
Istnieje również możliwość wykupienia pakietów (A lub B) z ważnością biletu na 72 godziny.
W ramach pakietu A, za który musimy zapłacić 16,00 EUR – normalny, 8,00 EUR – ulgowy :

• Katedrę Duomo;

• Kościół San Gottardo.

Więcej informacji o Katedrze - TUTAJ
***
Wypad okazał się świetnym pomysłem i odskocznią od codziennych obowiązków.
Każdemu raz na jakiś czas potrzebne jest ponowne naładowanie baterii i zmiana klimatu.
Chociaż nasz wyjazd był bardzo intensywny i zeszłyśmy miasto wzdłuż i wszerz (miałyśmy w nogach full kilometrów :)) to uwielbiam takie wypady :).

Mam nadzieję, iż post oraz informacje w nim zawarte okażą się dla Was przydatne :)
Jeżeli macie jakieś dodatkowe pytania to piszcie, z chęcią odpowiem :)

Zapraszam Was również do obserwowania mnie na INSTAGRAMIE oraz FACEBOOKU – będzie mi bardzo miło :)